Debatt nr. 2 på min s - sida



  Kommentar av Adrian Kaba - 23 februari 21:50, 2008  Jashar, Tatta mattas kommentarer bryter mot s-infos regler som förbjuder kommentarer som utpekar vissa folkgrupper som kriminella eller brottslingar. Samt att fegisen inte använder sitt riktiga namn och efternamn. Du behöver inte tåla hans inlägg, du har rätt att radera dem eller kontakta webmaster så tar han till de åtgärder som han anser är lämplig.


  Kommentar av Sven Svensson - 23 februari 22:21, 2008  Jag kan inte påstå att jag är förvånad egentligen. Men du har tveklöst visat en väldigt selektiv humanism, Jashar. Det skulle vara intressant att veta om du anser att de hundratusentals serber, romer etc. som fördrivits efter 1999 har rätt att återvända till Kosovo.

Sedan har vi det här dravlet att Kosovo skulle vara ett unikt fall. Att det här har uppmuntrat allehanda separatiströrelser världen över står fullständigt klart. Se den här artikeln.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=745594

Din kritik mot Milosevic saknar varje uns av trovärdighet eftersom du sätter dig i knät på en organisation som UCK. Jag antar att du är kritisk mot att en av dess ledare sitter i Haag nu.


Jashar Berisha: Hej igen Sven!

Svar på din fråga är: Alla kosovarer har rätt att återvända till Kosova, alltså alla. Även de som har slaktat i Kosova och gömmer sig i Serbien är välkomna till Kosova. Givetvis kommer de tids nog att hamna i fängelse men så är den rätta vägen.

När det gäller Milosevic, tycker jag behövs inte mycket att förklara. Det var ens egen folk, den demokratiska rörelsen som skickade honom till Hag tribunalen. Att han står för den fruktansvärde och startade fyra krig i fd. Jugoslavien det är inte svårt att hålla med. Kan du inte göra det - då undrar jag verkligen i vilket värd du lever i.
När det gäller Ramush Haradinaj som han sitter i Hag tribunalen - kommer jag att vara mycket förvånat om han döms. Han var en frihetskämpe. Jag hoppas att han är oskyldig. Annars kommer jag att vara ledsen. Om han blir frisläppt, vilket jag tror att han kommer att göra det, då kommer jag åka till Kosova med första flyget och ta emot honom.
Du kan aldrig dra paralleller mellan Haradinaj och Milosevic.



  Kommentar av Sven Svensson - 24 februari 00:02, 2008  Du anser med andra ord att de hundratusentals serber, romer m.fl. som fördrevs efter 1999 är mördare. Det säger en hel del om dig faktiskt.
Haradinaj är en fascist som dock förmodligen inte kommer att fällas i Haag beroende på att "domstolen" till etthundra procent är köpt av USA. Den här "domstolen" är rakt igenom olaglig och skall läggas ner med det snaraste. Låt varje enskild republik döma ev. förbrytare.

Milosevic har inte startat ett enda krig. Vid det korta kriget i Slovenien var han inte ens ledare för Jugoslavien. För övrigt var det INTE det jugoslaviska folket som skickade honom till Haag utan den av väst köpte knarklangaren Djindjic. Och än en gång, det sätt som han gjorde slarvsylta av åklagarsidan är ett föredöme för alla folk som kämpar för frihet mot den amerikanska våldsmakten. Den serbiska ledningen har smärtsamt fått erfara att eftergifter mot den amerikanska supermakten bara leder till elände.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag som svensk kan vara objektiv och betrakta det hela opartiskt medan det för din del är raka motsatsen.


  Kommentar av jashar berisha - 24 februari 11:13, 2008  Hej Sven!

Du vissar din rätta ansikte :)
Jag sa inte att alla serber och romer är mördare. Jag skrev så: (Alla kosovarer har rätt att återvända till Kosova, alltså alla. Även de som har slaktat i Kosova och gömmer sig i Serbien är välkomna till Kosova. Givetvis kommer de tids nog att hamna i fängelse men så är den rätta vägen.) För att förtydligt göra för dig, så menar jag att även de som har gjort sig skylldigt till mord och folkmord är välkomna - alltså till fängelse. De andra - de flesta är inga mördare inga brotslingar.

Jag är glad Sven att det är inte du som bestämmer över rättvisa i världen. Milosevic - vet alla om att han var en olycka för alla men även för serber. Djindic, vågade stå upp för retvisa och han blev mördat av nationalister.

Hoppas du Sven, så smoningåm hittar harmoni i dit skäl.

PS! du behöver inte tolka mina ord som man göra bibeln och kuranen, jag skriver det jag tycker.

MVH
Jashar Berisha



  Kommentar av Sven Svensson - 24 februari 14:17, 2008  Jag mår alldeles utmärkt tack. Att Djindjic hade rejäla kopplingar till undre världen är helt klarlagt. Något folkmord på Balkan har aldrig ägt rum. För övrigt är det hög tid att sluta använda det uttrycket i tid och otid. Det finns bara tre riktiga folkmord i världen under 1900-talet.

Jag konstaterar också att du fortfarande vägrar ta avstånd från fördrivningen av icke-albaner efter 1999 och från dödandet av serber 2004 samt också det faktum att UCK mördat oppositionella albaner. Jag är glad att DU inte styr över rättvisa i världen.

Avslutningsvis är det rätt intressant att konstatera att allsköns separatister uttryckt sin glädje över Kosovo: Korsika, Nordcypern, ungrarna i Rumänien, Baskien etc. Det borde stämma till eftertanke.


Jashar Berisha: Det finns de som bestämt hävdar att förintelsen aldrig har ägt rum. Tillhör du de? Vad är folkmord?


  Kommentar av Sven Svensson - 24 februari 17:05, 2008  Folkmord är definierat av en fransman från 1944. De enda folkmord som ägt rum under 1900-talet är:

turkarnas folkmord på armenierna 1915
nazisternas folkmord på judar och romer 1942-1945
hutuextremisternas folkmord på tutsier i Rwanda 1994

Om du inte visst det kan jag tala om att ditt älskade UCK är sprungen ur Skanderbeg-divisionen under andra världskriget som stod i nazisternas sold. Som militär styrka var den här divisionen totalt värdelös men desto skicklare i att utrota judar och serber. Det är fina föredömen du har, Jashar.


Jashar Berisha: Hej Sven!

Du verkar vara väldigt angelägen att kasta skit på oss albaner. Vad vinner du av det?.

Jo, Skanderbeg divisionen har existerat och har gjort sitt under andra världskriget. Divisionen har gjort grymheter mot serber och även albaner som har försökt stödja serber under andra världskriget. Sanningen är att Skanderbeg - divisionen fick aldrig stöd från folket och varade inte länge.

Det du glömmer å andra sidan, eller det du inte vet är att Albanien har fått ett flertal utmärkelse från Israel för att har tagit hand om judar under andra världskriget. Hundratals judar flydde från Serbien och sökte skydd i Albanien. Judar som levde i Albanien har överlevt de flesta förintelsen. För bara ett par dagar sedan såg jag på serbisk TV, när en dam i hennes äldre dagar beskrev hur hon flydde till Albanien och överlevde förintelsen. Albanien i Balkan fungerade nästan som Sverige i Norden, ett friland för judar. Detta kan du ta reda på Israeliska ambassaden i Stockholm om du verkligen vill ha fakta. Att det fanns Ballister i Albanien och Kosova, precis som det fanns Cetniker i Serbien och Ustaser i Kroatien är det egentligen ingen som har förnekat. Den sorliga är att Radikala partiet i Serbien som har 92 platser i den serbiska parlamentet är rent av en Cetnik rörelse. Vilka grymheter de har gjort under andra världskriget, under sena Balkan kriget är världskänt. Vad är du vill åstadkomma min vän. Jag har massor med föredömen Sven. Jag är stolt att jag tillhör denna nation. Jag är stolt att vi har egentligen aldrig varit ett nation som har attackerat andra, å andra sidan har vi aldrig haft den makten häller. De krig som vi har varit inblandade i är krig vi har varit illa tvungna att försvara oss. Tyvärr, även när man försvarar sig kan skador förekomma.



  Kommentar av Adrian Kaba - 24 februari 19:56, 2008  Kriget i Bosnien, och massakern i Srebrenica defineras som etnisk rensning då det syftade till att etnisk rensa ett visst område från sin muslimska befolkning, vilket serberna också lyckades med i Srebrenica och andra tidigare muslimsdominerade områden idagens Republika Sirpska. I Kosova var syftet detsamma, över 10000 civila albaner dödades men tack vara NATO lyckades inte serberna etnisk rensa Kosova från albaner.


  Kommentar av Johan Byström - 26 februari 17:09, 2008  Jashar,

Jag vill bara fråga om att det faktiskt inte är så att det har begåtts övergrepp åt båda håll i Kosovo regionen. (under de senaste 1500 åren). Och var det inte så att man faktiskt i Joguslavien åtnjöt en mycket generös Autonomi med bidrag av pengar från hela Jugoslaviens befolkning ?
Även serber har drabbat väldigt hårt av dessa krig på balkan och alla Serber är inte krigsförbrytare utan många har även själva blivit utsatta för krigsförbrytelser och fördrivning, från Kosovo, Kroatien, Bosnien. Man kämpar faktiskt för att göra upp med sin del av historien trots motstånd från sega nationalister. Detta saknar jag lite från andra parter i målet som bara envist hävdar att dom alldrig begått några krigsbrott och att alla är krigshjältar, (så vem begick krigsbrott mot Serber då ?, eller är logiken att om en oskyldig av oss dör har jag rätt att döda en oskyldig av dom och forfarande betrakta detta som hjältedåd ?
Hämd för alldrig bli en ursäkt för övergrepp !
Detta är bara ennu en balkansk tolkning av rättvisa.

Sven Svensson och Tata Tatira, Era kommentarer är pinsamma och representerar en återvändsgränd för Serbien, (som Ni tydligen anser Er vara representanter för). Hurvida Milosovic personligen beodrade krigsförbrytelser eller inte är nog svårt att säga men att han var en pådrivande motor i det som kom att hända från 1990 och framåt står helt klart. Han var en sorglig produkt av allt det våld/Hämd som utspelat sig på balkan under och efter det Ottomanska ockupationen och världskrigen. Detta kan dock inte på något sätt ursäkta det uppträdande från Milosovic, (och faktiskt även Tudjman), där man lät historiska händelser bli en ursäkt för att uppmana till det som kom att bli Jugoslaviens sönderfall och det många övergrepp mot mäniskor som det kom att innebära och som även i stor omfattning drabbade Serber, med 800 000 tusen flycktingar som nu finns i Serbien.
Upplösningen av Jugoslavien tror jag var ounvikligt men kunde skett på ett värdigt sätt trots dess komplexitet. Att detta inte skedde var utan tvekan Milosovic en stor faktor i med sina katastrofala problemlösningar och påeldningar av mörkare krafter i Serbien. Att ifrågasätta detta dödar bara en konstruktiv debatt.

Med Milosovic borta vidhåller jag dock att jag hadde föredragit en Autonom provins där jag hadde önskat ett större erbjudande från Serbien tex Albansk utrikesminister i Serbien,
det är mycket olyckligt att man genom denna ensidiga förklaring låter hat och segregering leva vidare det är i fel rikning. Man hadde behövt komma överens utan inblandning av USA och Ryssland detta hadde gagnat regionen.

Jag vill bara avsluta med att berömma dig Jashar för att du lyckas hålla en någorlunda värdig nivå på denna debatt trots att det ibland kommer gräsliga inslag i debatten.
Du har tyvärr inte sålt Republik Kosovo som en bra ide för balkan men jag respekterar din åsikt och förstår ditt känslmässiga angagemang och hoppas att du respekterar min. Du har min respekt som politiker och mäniska.




Jashar Berisha: Hej Johan!

Jag vill tacka dig för dina ord och en mycket balanserade text. Till och börja med, vill jag säga att du har rätt i det du säger att det är inte bara albaner, bosnier och kroater som har lidit från kriget. Serber har lidit och tyvärr fortsätter att lida väldigt mycket.

Men för att förstå hur allt denna lidelse kom till är det viktigt att se, maktförhållandet när fd. Jugoslavien då när allting började och gunga, vilka hade den största krigsmaskineriet.

Serbien med Milosevic i spetsen blev den som ärvde den stora och välutrustade armen som hete JNA, (Jugoslaviska folk armen). När den Kroatiska regeringen med Tudjman i spetsen ville gå vidare och utropade Kroatiens självständighet - svarade Milosevic med att kräva att varje serb i fd. Jugoslaviens skulle stanna i Serbien. Det var då kriget för stor Serbien började. Milosevic styrd av starkt nationalism, brutal som har var - tvekade inte att använda allt som skulle få denna dröm att gå i uppfyllelse.

Sedan blev det krig i Kroatien. Serber i Kroatien blev involverade i denna fruktansvärda krig och slutade som det gjorde. Massvis med serber lämnade eller blev tvungna att lämna Kroatien och flydde till Serbien.

Vad som hände i Bosnien och Hercegovina vet vi alla. Serberna hade största armen, hela tiden understödd från JNA. Ett sådan arsenal i Karadzic och Mladic händer skulle ge oss massvis med koncentrationsläger, Srebrenica mm. Både kroater och bosnier har besvarat denna terror, på olika sätt. Rensning har förekommit från alla håll, grymheter från alla håll. lidande från alla håll. Men vi får inte glömma den viktiga faktum att serbiska styrkor hade den största makten militärt att utöva mera våld och folkrensning, vilket de gjorde också.

Kriget i Kosova hade helt andra förutsättningar. Kosovas befolkning har alltid varit av majoritet albaner. Å andra sidan har alltid (sedan 1912) makten varit i Belgrad. I 20 år hade albaner i Kosova på ett fredligt sätt försökt få sina rättigheter. I 20 har makten i Serbien bemöt dessa fredliga demonstrationer med våld. Jag var en av de som gick på gator och protesterade. I min famn har en fredlig demonstrerade kille 17 år dött av de serbiska styrkor, det var dagen innan jag gifte mig.

Hundratals demonstranter har dött av serbisk polis och militärer innan kriget började. När Milosevic kom till makten - tog han bort även den lilla autonomi som Kosova hade. Jag själv gick 10 mil till fots med tio tusen andra fredliga människor för att begära att få tillbaka Kosovas status och få tillbaka våra ledare som Milosevic hade fängslat. Det var kulor vi fick tillbaka.

En del serber som hade levt sida vid sida med albaner i flera decennier, blev nu maktens instrument. Jag hade en granne som var serb, han hade två söner och när Milosevic kom till makten blev båda två poliser och skräck för hela byn. Sedan kom UCK som ett svar på serbisk terror mot albans befolkning. Här är det viktigt att tillägga att under 20 år hade serbisk polis gjort vapeninsamling med tvång. Nästan varje albansk hus hade rannsakats letande efter vapen. Alltså den albanska befolkningen var i stort sätt utan vapen.

När UCK började synas, då började vapen komma in från, Serbien, Monte Negro, Bosnien, Kroatien och framförallt Albanien. UCK, hade inte svårt att värva medlemmar. Folket hade blivit förnedrade på alla sätt och vis. Sedan blev det som det blev. När Milosevic inte kunde hålla lägget under kontroll svarade han med massaker och fördrivning av folket. Kosova tömdes av befolkning och hamnade i Makedonien, Monte Negro och Albanien. Sedan kom NATO in i bilden, som tvingade Milosevic till reträtt.

När serbisk militär och polis drog sig tillbaka, drog sig även dem serber och andra som hade varit som hjälpande hand för Milosevic. Bakom lämnade polisen och militären en brinnande Kosova. Januari 2000 åkte jag till Kosova i en tjänsteresa. Med mig hade jag en svensk delegation och tyvärr - vi hade svårt att hitta någon hus som var hel. Vi såg massvis med byar som var het brända. Vi såg städer och stadsdelar som var jämnade med marken. Men vi såg även serbiska byar som hade blivit helt brända. Så vad hände.

När albaner flyttade tillbaka bara på några dagar efter NATO hade gått in i Kosova, svarade tyvärr albaner med hämnd genom att bränna serbiska byar och fördriva serbiska folk från Kosova. Detta är ett faktum som jag definitivt inte är stolt över. En del av serber samlades i Norra Kosova, bortom bron i floden Iber. Det är det som idag kallas för Norra Kosova och som är känd med att där bor serber.

Resultatet av detta fruktansvärda krig blev: 14 tusen albaner, barn, kvinnor, gamla och unga som hade massakrerats, dödats. Fortfarande finns det c:a 4000 albaner som är försvunna, ingen vet var de finns. Så gott som hela Kosova var i ruiner. Hu många serber blev dödat under kriget i Kosova vet jag inte. Men det är välkänt att c:a ett hundra tjugotusen serber lämnade och blev tvungna att lämna Kosova. Av de har ett par tusen återvänt och lever i Kosova.

Summan av detta blev att förtroendet blev kört i botten. Albaner i Kosova kan aldrig acceptera att leva under Belgrads styre, oavsett vilket erbjudande regeringen i Serbien föreslår albaner i Kosova.

Idag med facit i hand kan många komma med lösning och säga att om vi hade gjort si eller så. Visst, men vi är här nu. Det sägs att lika barn läker bäst. Kosova som land kommer att ta ansvar för alla sina medborgare. Serbien kommer att göra lika så. Inte att man alltid vill så men man är tvungen att göra så. När dessa två länder har uppfyllt dessa krav, kommer EU att öppna sinn famn för dessa två länder och då har integrationsprocessen hunnit en bit. Att få Kosova under serbisk styre är som att vrida tiden tillbaka. Alltså, det går inte.

Serbiska folket har lidit ett helvete under Milosevics regim, men andra nationer i fd. Jugoslavien har lidit helvetet i kvadrat. Tyvärr fortsättet befolkningen lida fortfarande av nationalister som använder alla metoder för att fästa sitt makt. Serbisk folk behöver fred och ro som alla andra nationer.

Lott oss hoppas att Kosova är sista avsnittet i den sorliga romanen som heter fd. Jugoslavien.

Med vänlig hälsning
Jashar Berisha

PS! Idag har jag fått ett hot brev, jag tänker inte vika en tomme från minna åsikter. Våld är ett helvete, Freden är lösningen. Låt oss be för fred och samlevnad.

Kommentarer
Postat av: Arber Berisha

Du är bäst. Jam krenar!

2008-03-02 @ 23:40:05
URL: http://arber.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0